2

feb, 2021

De FUJINON XF27mmF2.8 R WR

By: | Tags: | Comments: 0

De FUJINON XF27mmF2.8 R WR
klein en weerbestendig

FUJIFILM presenteert  de nieuwe FUJINON XF27mmF2.8 R WR. Een klein en zeer plat objectief. Het objectief is zo plat dat het valt onder de objectieven die ook wel ‘pancake objectieven’ worden genoemd.
Met een brandpuntsafstand van 27mm komt dit objectief overeen met hoe wij mensen de wereld aanschouwen. Dit maakt dat het objectief voor veel doeleinden kan worden gebruikt. Denk aan portretten, straatfotografie en zelfs het fotograferen van landschappen.
Door zijn compacte ontwerp wordt dit objectief door velen ook gebruikt als zogeheten ‘walkaround lens’. Kortom: een objectief voor alledaags gebruik. Het compacte ontwerp doet echter niet af aan de optische prestaties van dit objectief. De FUJINON XF27mmF2.8 R WR voegt nog eens een flink aantal nieuwe kenmerken aan toe: weersbestendigheid, een diafragmaring met diafragmawaardes en vergrendeling en een metalen zonnekap met dop. De XF27mmF2.8 R WR zal naar verwachting medio maart beschikbaar zijn.
Productkenmerken
(1) Diafragmaring waarop de diafragmawaardes zijn af te lezen
en een vergrendeling voor de positie ‘A’.
De FUJINON XF27mmF2.8 is voorzien van een diafragmaring waarop de ingestelde diafragmawaarde is af te lezen. Zo kan de fotograaf in één oogopslag zien met welke F-Stop hij werkt. Dit is vooral handig voor diegenen die graag straatfotografie beoefenen en niet altijd willen laten zien wanneer zij een foto maken.
De diafragmaring op dit objectief beschikt ook over een vergrendeling van de
‘A’ (Auto) positie*1. Wanneer ‘A’ op de diafragmaring wordt ingesteld, wordt de ring vergrendeld en kan hij niet per ongeluk worden verzet.
*Het draaien aan de diafragmaring van F16 naar de ‘A’ stand zal de ring vergrendelen. Door het indrukken van de ontgrendelknop voor het diafragma kan de diafragmaring weer gebruikt worden voor het instellen van het diafragma naar wens.

(2) Weerbestendig
Het objectief is op zeven verschillende plekken weerbestendig gemaakt, waardoor hij stof- en een regenbuitje kan weerstaan. Het objectief kan gebruikt worden tot een temperatuur van tot -10oC.

(3) Inclusief zonnekap
Naast de standaard zonnekap wordt de FUJINON XF-27mmF2.8 WR geleverd met een metalen koepelvormige zonnekap (LH-XF27) en een design dop voor de zonnekap (LHCP-27), die de mogelijkheid biedt om het objectief te beschermen. Deze is geschikt voor die gebruikers die liever een minder opvallende zonnekap gebruiken vanwege de eenvoud ervan.

(4) Slank en licht van gewicht en met een uitstekende beeldkwaliteit
Omdat de diameter van de beeldcirkel die nodig is om een APS-C sensor te bedekken (28,4mm), zo dicht bij de brandpuntsafstand van het XF27mmF2.8 objectief ligt, is het mogelijk om een zeer compact objectief te ontwerpen dat geen enkel afbreuk doet aan de beeldkwaliteit.

Ondanks zijn compacte afmeting bestaat dit objectief uit maar liefst zeven lenselementen die zijn geplaatst in vijf verschillende groepen, waaronder één asferisch lenselement. Hierdoor kunnen sferische aberraties, krommingen en vervorming effectief worden onderdrukt.

De FUJINON XF27mmF2.8 is in staat om beelden van een zeer hoge beeldkwaliteit te leveren. Zelfs wanneer de gebruiker kiest voor het grootst beschikbare diafragma.

Het objectief beschikt verder over een krachtige DC-motor met hoge koppel waardoor er snel scherp kan worden gesteld. De voorste lensgroep bestaat uit vijf verschillende lenselementen die bijdragen aan vermindering van aberraties die kunnen ontstaan bij opnames die gemaakt worden van dichtbij en bij onderwerpen op grotere afstand.

De FUJINON XF27mmF2.8R WR is één van de kleinste en lichtste objectieven uit de XF objectieven serie. Zo is dit objectief slechts 62mm in doorsnede en is hij slechts 23mm lang. Het gewicht van dit objectief is slechts 84 gram. Hierdoor is het een ideale keuze voor fotografische opdrachten waarbij de compactheid van een objectief een rol speelt voor de fotografische mogelijkheden.

(5) Optionele accessoires
De lens- en zonnekap zijn beschikbaar als optionele accessoires, maar worden ook bijgeleverd bij de aanschaf van het objectief.

Beschikbaarheid en prijs

De FUJINON XF27mmF2.8 R WR wordt in maart 2021  verwacht, voor een verkoopprijs van € 449,00